Electronic Orange - ručně dělané analogové kytarové efekty, opravy, modifikace a servis
Electronic Orange - ručně dělané analogové kytarové efekty, opravy, modifikace a servis
RYCHLÝ KONTAKT
telefon: +420 723481266
info@electronicorange.cz
NOVINKY
novinka nový příspěvek
(max. 10 dnů starý)

aktualizace aktualizace článku
(max. 7 dnů stará)

-------------- 2018 --------------

23.4. Máme 4 efekty v nové skupině Nicka Masona "Saucerful of Secrets". Lee Harris používá Pig Hoofy a Bananaboost a Gary Kemp používá náš Moon Vibe MkII.

-------------- 2017 --------------

8.3. Už nebudeme opravovat efekty vyrobené po roce 2000.

-------------- 2016 --------------

20.1. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Bananaboostu.

-------------- 2015 --------------

5.8. Andrzej Kwiatkowski poslal video, kde předvádí jak skvěle zní Pig Hoof MkII s BK Butler Tube driverem.

2.7. Do naší nabídky byla přidána nová verze našeho boosteru/fuzzu/equalizéru Bananaboost. Ten je založen na 18V Power Boostu, který používal například David Gilmour. Náš pedál je ovšem napájen pohodlnými 9V a napětí se zdvojuje teprve uvnitř.

1.1. Matt Sorum z Guns N'Roses vlastní dva naše pedály - Pig Hoof a Moon Vibe MkII.

-------------- 2013 --------------

20.8. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Moon Vibe MkII.

2.5. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Pig Hoof MkII.

19.2. Jamstage.cz zveřejnili profi video našeho thereminu.

-------------- 2012 --------------

03.11. Firma Widara uvedla na trh námi navržený model thereminu pod názvem Distant Voices.
Více v našem blogu.
Nacházíte se na: Electronic Orange > Blog > Magie okolo kvákadel

Magie okolo kvákadel

Electronic Orange: Magie okolo kvákadel
Nejprve pár otázek. Máte kvákadlo? Jste s ním spokojeni? Nepřipadá vám, že kváká tak nějak jinak než to znáte z nahrávek z 60tých let ... tak nějak řekněme mdleji? Vadí vám, že není zapojeno přes True Bypass a odsává ve vypnutém stavu výšky? ... a to dost, protože kvákadla stejně jako fuzzy mají velmi malý vstupní odpor a stahují signál na vstupu k zemi. Proto některé firmy začaly na vstup zařazovat buffer, aby jeho velkým vstupním odporem vykompenzovaly nešťastný, ale stále používaný SPDT přepínač, který celou věc způsobuje (viz. např. CryBabe GCB-95). Tato finta ovšem zabírá jen částečně a efekt ztráty výšek je stále slyšitelný. Buffer se navíc podílí na zvuku kvákadla typickou podporou výšek a to né každý ocení.
Kvákadla staršího typu (VOX, Crybabe, Thomas Organ, Jen, ...) jsou po stránce zapojení všechna stejná a liší se jen typem a hodnotami použitých součástek a průběhem "kvákacího" potenciometru. Firmy, které v současnosti kvákadla vyrábějí a ctí toto osvědčené zapojení, bohužel téměř bez vyjímky nectí níže uvedené parametry.

Cívka: okolo cívek v kvákadlech se toho napsalo a nadiskutovalo habaděj a obklopuje je určitá forma vyšší magie. Co se ví je, že vintage modely disponovaly hrnkovými cívkami "Hallo" s indukčností okolo 500mH. Tato hodnota ale zdaleka není jedinou charakteristickou hodnotou cívky jenže ty ostatní se podceňují nebo špatně měří a kdo má dneska doma originál hrnku Hallo ten tyto informace buď nezná nebo si je nechává pro sebe. V nejstarších modelech kvákadel (vytráběných v Itálii - to jsou nejžádanější modely mezi vintážisty) bylo lze najít mimo hrnků i cívky toroidní. Později se přešlo na typ "Fasel", který měl stále ještě dobrou reputaci. V současnosti vyrábí kopie hrnkových cívek "Hallo" několik soukromých výrobců a cena za kus je od 20-50$. Červený Fasel se sežene snadno a levně a hraje velmi dobře.

Potenciometr: Potenciometr v kvákadlech neměl standardní průběh. V Italských kvákadlech byl použit potenciometr ICAR s průběhem blízkým logaritmickému. V současnosti se remake tohoto potenciometru dá pořídit za 15-30$. Oproti standardu je tento potenciometr prý vyráběn s ohledem na opotřebení. Rozhodně má gumovou čepičku, která stojí v cestě prachu a nečistotám nicméně na trvanlivost bych nesázel s ohledem na fakt, že se většina běžne dostupných mechanických součástek vyrábí v Číně.

Kondenzátory: 220nF byly typu "Tropical Fish" s barevným kódem na povrchu, 10nF byly polystyrénové svitky. Místo špatně sehnatelných starých tropických rybek lze použít polyesterové kondenzátory Panasonic Low Volatge, které se shánějí snadněji. Elektrolytický kondenzátor 4uF, který je svou hodnotou mimo současnou řadu se dá nahradit čtyřmi paralelními kondenzátory 1uF. Náhrada standardním elektrolytem 4u7 prakticky nemá vliv na zvuk - je dobře si uvědomit jaký toleranční rozptyl tyto neblahé součástky mají. Jinými slovy - kupte si jich hrst, změřte je a jeden okolo 4-4.2uF tam dejte.

Odpory: V originálech byly používány uhlíkové odpory. Spousta současných vintage výrobců tuto tradici pro vzhled zachovává, nicméně jediný dopad uhlíkových odporů na zvuk kvákadla je, že bude víc šumět. Hodnoty odporů se víceméně neliší, jedinou vyjímkou je odpor parelelně s cívkou. Ten se dá ovšem nahradit trimrem a poté je zvuk možno doladit ručně.

Tranzistory: Téměř nehrají roli. Byly používány křemíkové tranzistory 2N5117, 2N3707 a BC109B - prostě něco s gainem okolo 300-350.

Kvákadla si jak známo příliš nerozumí s efekty s malým vstupním odporem (fuzz). Tento stahuje signál z kvákadla do země a místo kvákání neslyšíte buď nic nebo nějakou formu oscilace. To se dá vyřešit zařazením bufferu na výstup kvákadla.

Ještě závěrem. Znáte ty zvuky "racků" ze skladby Meddle? Taky jste je vždycky přetáčeli? Zapojte si kvákadlo (nesmí mít buffer) opačně - vstupního jacka do výstupu - a kvílení co se ozve regulujte clonou, hlasitostí a přepínačem na kytaře.

Podobné články:


Předělávka vintage Jen Cry Baby na Spaghetti Wah, True Bypass
Resurekce kvákadla Dunlop GCB 95, True Bypass

True Bypass a další přepínací systémy II (SPDT ala Pete Cornish)
True Bypass a další přepínací systémy III (DPDT neboli True Bypass)

csen

NÁHODNÉ VIDEO
DOPORUČUJEME
https://www.theremin-widara.com/category/distant-voices-theremin-by-widara/
http://www.gilmourish.com/
http://www.kitrae.net/music/big_muff_history.html
http://www.theremin.us/
http://www.audiokonektory.cz/
  web-design: Electronic Orange, 2010