Electronic Orange - ručně dělané analogové kytarové efekty, opravy, modifikace a servis
Electronic Orange - ručně dělané analogové kytarové efekty, opravy, modifikace a servis
RYCHLÝ KONTAKT
telefon: +420 723481266
info@electronicorange.cz
NOVINKY
novinka nový příspěvek
(max. 10 dnů starý)

aktualizace aktualizace článku
(max. 7 dnů stará)

29.3. Lee Harris z The Blockheads vlastní náš Pig Hoof MkII a je velmi spokojen.

8.3. Už nebudeme opravovat efekty vyrobené po roce 2000.

20.1. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Bananaboostu.

-------------- 2015 --------------

5.8. Andrzej Kwiatkowski poslal video, kde předvádí jak skvěle zní Pig Hoof MkII s BK Butler Tube driverem.

2.7. Do naší nabídky byla přidána nová verze našeho boosteru/fuzzu/equalizéru Bananaboost. Ten je založen na 18V Power Boostu, který používal například David Gilmour. Náš pedál je ovšem napájen pohodlnými 9V a napětí se zdvojuje teprve uvnitř.

1.1. Matt Sorum z Guns N'Roses vlastní dva naše pedály - Pig Hoof a Moon Vibe MkII.

-------------- 2014 --------------

28.8. Oba Pig Hoofy dostaly nový kabát - potištěnou plechovou krabičku s bateriovými vrátky a odmontovatelnými nožičkami.

-------------- 2013 --------------

20.8. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Moon Vibe MkII.

8.5. Dlouho očekávaný Moon Vibe MkII byl dnes uveden do nabídky.

2.5. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Pig Hoof MkII.

25.4. Do nabídky byla přidána zvuková varianta Pig Hoofu - Pig Hoof MkII.

19.2. Jamstage.cz zveřejnili profi video našeho thereminu.

-------------- 2012 --------------

06.12. Přidali jsme do blogu dvě videa k Distant Voices thereminu, stejně jako článek o jeho ladění.

03.11. Firma Widara uvedla na trh námi navržený model thereminu pod názvem Distant Voices.
Více v našem blogu.
Nacházíte se na: Electronic Orange > Časté dotazy ke kytarovým efektům

Časté dotazy ke kytarovým efektům

  • Potřebuji se zesílit do sóla, jaká krabička je na to vhodná?

  • Tohle je jeden z nejčastějších dotazů. Nechme stranou zvuk samotný - ten si každý musí vybrat sám - a věnujme se pouze hlasitosti.
    Když předřadíte krabičku jednokánálovému zesilovači (kvůli zesílení a zkreslení do sóla), záleží jen a pouze na tom, jak máte zesilovač (v praxi předzesilovač) vybuzen ve chvíli kdy sešlápnete krabičku. Používáte-li na doprovod již vybuzený, potažmo zkreslující předzesilovač, pak se kýžené zesílení nedostaví. Zesilovací prvky předzesilovače aparátu od určitého momentu již nemají kam zesilovat a jediným efektem je potom silnější zkreslení tónu při konstantní hlasitosti. Krabičkou mocně zesílený signál se dostane na předzesilovač a vybudí ho se přes jeho maximum. Tím se zarazí o "strop a podlahu" (dané napájecím napětím, nastavením pracovního bodu a zemí) a "zobdélníkuje" se.

    Čím slabší(čistější) je Váš zvuk na aparátu, tím větší je skok hlasitosti a tím menší je zkreslení při sešlápnutí zesilovací krabičky a naopak. Čistý nebo lehce nakřáplý zvuk jednokanálového aparátu totiž znamená, že zesilovací prvky mají stále dost prostoru pro silnější signál - a ten jim dodáte krabičkou.

    Řešením pro hráče, kteří potřebují zkreslení na doprovod a k tomu hlasitější zkreslený zvuk na sólo, je zapojit efekt do smyčky (efect loop), která je umístěna až za předzesilovačem a tudíž se budí až koncový stupeň. A tam je prostoru dost. Nicméně efektovou smyčkou nedisponuje každý aparát.
    Dalším řešením je aparát dvoukanálový.

    Příklad:
    Já používám např. VOX AC15 - jednoduchý, vintage jednokanál. Na doprovod mám gain na 1/2 a potom mohu do sóla používat bez problémů booster (již 5 let používám pouze Birdie). Zvuk se přikreslí a zesílí a jde snadno do vazby. Vytočím-li gain za polovinu, odskok volume klesá a při gainu za 3/4 se hlasitostní skok vůbec neprojeví.


  • Po zapojení adaptéru do efektu slyším při zapnutí efektu brum (hum, pištění atd...)

  • Brum se do efektu může dostat několika způsoby:
    1. Adaptér není dostatečně stabilizován, nebo se z něj odebírá větší proud než na jaký je navržen.
    2. Máte adaptér k efektu v jiné zásuvce než aparát. Tím se vytváří dlouhá zemní smyčka, kterou teče proud, protože nulová zem je pouze učebnicové zjednodušení reality.
    3. Máte efekt zapojený spolu s dalším efektem (či efekty) na jeden běžný adaptér. Opět se vytváří zemní smyčka:
    zem DC konektor 1 -> zem trafa -> zem DC konektor 2 -> krabice 2 -> propojka -> krabice 1 -> zem DC konektor 1
    Toto se dá vyřešit adaptérem s více oddělenými trafy.
    4. Špatně udělaná elektrika v domě. Pak může brum zanášet do obvodu např spuštěná pračka.
    5. Moderní adaptéry (tzv. spínané zdroje) mohou do obvodu rovněž zanést nežádoucí hluk, pištění atd. nicméně stává se to zřídka.

  • Po zapojení germaniového efektu do pedalboardu a připojení na společný zdroj mi všechno zhasne

  • Tato obstarožní zapojení obsahují často PNP germaniové tranzistory a mají tedy kladnou zem a záporné napájení. Musíte je tedy napájet buď z baterie (mají minimální spotřebu) nebo z jiného zdroje než vaše standardní, současné modely. Chcete-li je napájet ze stejného zdroje jako zbytek, pak tento zdroj musí obsahovat:
    - více než jedno trafo, kde alespoň jedno z traf bude zapojeno tak aby dávalo záporné napětí
    - trafo které je zapojeno tak, že dává souměrné napětí (+, zem, -)

  • Po zapnutí efektu slyším rádio

  • Toto se stává u efektů s masivním zesílením signálu jako například křemíková Fuzz Face vytočená na maximální gain při současném kompletním stažení volume na kytaře.
    Lze to potlačit stíněním + úpravou vstupu obvodu.

  • Jaká je spotřeba Vašich efektů

  • Spotřeba je uvedená přímo u efektů (v miliampérech). Tato spotřeba nezahrnuje LED diodu, která přidává přibližně 0.5mA když je efekt sešlápnutý. Je dobře si uvědomit, že spotřeba zapnutého a vypnutého efektu se liší pouze o spotřebu LED diody (která často odebírá víc proudu než efekt samotný). U efektů se spotřebou okolo 0.5-2mA budete baterii měnit jednou za rok (ale spíš za víc). Já mám ve svém osobním Birdie baterii již třetím rokem. To samé v kvákadle. U efektů se spotřebou okolo 5mA budete měnit baterii často. U efektů se spotřebou nad 10mA nedoporučuji baterii používat. V případě, že budete vytahovat vstupní jacky (= odpojení baterie) ve chvílích kdy nehrajete, prodloužíte baterii životnost zásadním způsobem.

  • Hraje efekt (typicky vinage fuzz) napájený z baterie jinak než efekt napájený z adaptéru?

  • Ano, ale ne z důvodů o kterých rádi klábosí skalní vintážisté, kteří hledají alibi v pověrách. Nevěřte magickému vlivu baterií na zvuk fuzzu. Lidé velmi často zveřejňují svoje poznatky na internetu aniž by provedli důvěryhodná měření či odpovědná sluchová porovnávání. Legendy tohoto typu vznikají na základě několika faktorů, z nichž 2 hlavní zde uvedu:

    - Masivní vliv psychosomatických jevů (= slyším to co chci slyšet - mimochodem, tohle funguje bezchybně). Tomuto lze zabránit slepým testem s efekty zapojenými v true bypass smyčce. Ideálně jeden hraje a druhý poslouchá otočen zády.

    - Běžné 9V baterie dávají 10V, oproti stabilizovanému adaptéru, který dává skutečně 9V. Tento jeden volt rozdílu napájecího napětí stabilizovaného 9V adaptéru a 10V baterie je na zvuku fuzzu skutečně znát! Fuzz Face stavěná na 9V hraje s 10V baterií syrověji, zvuk je o chloupek méně zkreslen a malinko víc nahlas. Na druhou stranu je dobře si uvědomit, že baterie Jimi Hendixe byla devítivoltová :)), takže kdokoli vloží novou baterii do staré jednotky nedostane z ní zvuk totožný se zvukem, který vyluzoval její původní majitel v letech šedesátých.

    - Dalším argumentem, který je uvažován v souboji baterie-adaptér je schopnost udržet požadované napětí nezávisle na odběru proudu (tzv. tvrdost zdroje). To je jistě faktor hodný zamyšlení, nicméně při odběru 0.5mA je komické o téhle věci vůbec spekulovat - vliv na zvuk je totiž mnohokrát nižší než příspěvek vašeho vlastního mozku na to co slyšíte. Chcete-li stejný zvuk z adaptéru a baterie, pořiďte si baterii a adaptér o stejném napětí - a toto napětí musí korespondovat s hodnotou na kterou byl efekt navržen. Např. Ge Moon Face je navržena na 10V, není tedy divu, že 9V adaptér lehce změní její zvuk - k tomu ovšem slouží knoflík temp. balance, jehož vliv na napájecí napětí daleko přesahuje 1V.

    Na internetu dochází k vytváření legend - někdo něco někam napíše, jiný to odvážně interpretuje po svém a další už to bere jako pravidlo. Germaniové efekty se kvůli odlišnostem v charakteru použitých tranzistorů obecně velmi špatně porovnávají. Pravdou je, že na prvních modelech fuzzů nebyly adaptérové zásuvky - jenže tenkrát baterie dávaly 9V.

  • Koupil jsem si boutique efekt (= kopii vintage efektu) a on hraje jinak než kamarádův originál vintage efekt ze 60tých let, za který zaplatil na eBayi 10-20 tisíc.

  • No není divu. Elektrolytické kondenzátory mají totiž omezenou životnost. Elektrolyt v nich pomalu vysychá tak jak jsou připojeny na napětí. Tím se snižuje jejich kapacita a mění zvuk obvodu. Kapacita klesne na polovinu přibližně za 15.000 operačních hodin (tady určitě záleží na napětí na které jsou kondenzátory navrženy - nicméně bylo dobrým zvykem dávat do efektů ty nejlacinější součástky a tak se v nich objevují kondenzátory, jejichž štítkové napětí je jen o malinko vyšší než napětí na které jsou připojeny - a tím jejich životnost prudce klesá).
    Takový efekt už ani zbla nehraje tak, jak hrával v šedesátých letech. Pokud chcete porovnávat, porovnávejte s kusy, které ležely na poličce a ne s otlučenými harcovníky hudebních pódií.

  • Co je to buffer?

  • Příkladem jednoduchého bufferu je např. tranzistor zapojený se společným kolektorem (potažmo sourcem u FETů). Toto zapojení má velký vstupní odpor (tím se myslí odpor paralelně k signálu - proti zemi) a tím pádem téměř neovlivňuje signál, který do něj vstupuje - nezatěžuje ho. Jeho výstupní odpor je naopak malý, takže si dobře rozumí s malým vstupním odporem za něj zařazeného efektu - signál není stažen k zemi. Dále se dá buffer použít pro prohánění signálu delšími kabely, kde ubývají výšky - díky jeho malému výstupnímu odporu teče z jeho výstupu větší proud.

  • Fuzz mi hraje divně, když před něj předřadím ladičku.

  • Firmy Boss a Ibanez dávají na vstup a výstup svých modelů buffery. Přepínání u těchto efektů není True Bypass a signal jde přes 2 buffery i když je takový efekt vypnut jelikož buffery jsou zde součástí systému přepínání. To se týká i jejich ladičky. Předřadíte-li takový efekt před fuzz, ztratí se kulatost zvuku a naopak vylezou výšky a šum. Proto efekty s buffery dávejte vždy až za vintage efekt, buffery pak pomáhají prohánět signál vašimi kabely a neničí zvuk fuzzu.


    V případě dotazů nás laskavě kontaktujte.
    V našem blogu naleznete další zajímavé články.


    aktualizováno: 25. 08. 2010

    csen

    NÁHODNÉ VIDEO
    DOPORUČUJEME
    https://www.theremin-widara.com/category/distant-voices-theremin-by-widara/
    http://www.gilmourish.com/
    http://www.kitrae.net/music/big_muff_history.html
    http://www.theremin.us/
    http://www.jurkovic-guitars.com/
    http://www.audiokonektory.cz/
      web-design: Electronic Orange, 2010