Electronic Orange - ručně dělané analogové kytarové efekty, opravy, modifikace a servis
  en facebook instagram
\nn
2022

12.12. Konečně je k objednání upravená verze Fuzz Face, nazvaná Diamond.

Jsme na Instagramu a Facebooku.

Al Anderson z The Wailers (Bob Marley) zaslechl Bananaboost kdesi v L.A. a hned si jeden objednal :)

2018

23.4. Máme 4 efekty v nové skupině Nicka Masona "Saucerful of Secrets". Lee Harris používá Pig Hoofy a Bananaboost a Gary Kemp používá náš Moon Vibe MkII.

2017

8.3. Už nebudeme opravovat efekty vyrobené po roce 2000.

2016

20.1. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Bananaboostu.

2015

5.8. Andrzej Kwiatkowski poslal video, kde předvádí jak skvěle zní Pig Hoof MkII s BK Butler Tube driverem.

2.7. Do naší nabídky byla přidána nová verze našeho boosteru/fuzzu/equalizéru Bananaboost. Ten je založen na 18V Power Boostu, který používal například David Gilmour. Náš pedál je ovšem napájen pohodlnými 9V a napětí se zdvojuje teprve uvnitř.

1.1. Matt Sorum z Guns N'Roses vlastní dva naše pedály - Pig Hoof a Moon Vibe MkII.

2013

20.8. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Moon Vibe MkII.

2.5. Gilmourish.com zveřejnili review našeho pedálu Pig Hoof MkII.

19.2. Jamstage.cz zveřejnili profi video našeho thereminu.

2012

03.11. Firma Widara uvedla na trh námi navržený model thereminu pod názvem Distant Voices.
Více v našem blogu.

True Bypass a další přepínací systémy II (SPDT ala Pete Cornish)


Úvodem
Bude dobře se zmínit o přístupu slavného výrobce kytarových efektů (Pink Floyd, Queen, Lou Reed, ...), Pete Cornishe. Pete je známým odpůrcem moderního přepínání True Bypass a do všech svých krabiček a pedálboardů za zařazuje buffery. Je to proto, že buffer jednak pomáhá eliminovat ztrátu signálu při SPDT přepínání (které Pete používá) a druhak pomáhá prohánět signál dlouhými kabely. To je sice věc, která s přepínáním nemá moc co do činění, nicméně je fo důležitý faktor, při rozhodování jaký přepínací systém zvolíme. Nejprve tedy co je to buffer.


Funkce bufferu

V první části tohoto miniseriálu bylo řečeno, že buffer disponuje mohutným vstupním odporem. Protože vstupním odporem rozumíme odpor vstupu proti zemi, je jasné, že buffer téměř nezatěžuje předřazený zdroj signálu (kytara, krabička, ...) - tzn. nestahuje signál do země. Místo toho nechá signál do sebe vplout v téměř nepoznamenané formě.

Buffer (čteme 'Bafr', česky sledovač napětí popř. emitorový sledovač) má tyto základní vlastnosti:
1. Zesiluje proud signálu a tím mu pomáhá překonat odpor kabelů
2. Přenáší napětí signálu přibližně 1:1 a tím zachovává jeho hlasitost
3. Má obrovský vstupní odpor - neovlivňuje signál, který do něj vstupuje tím, že by ho stahoval do země
4. Má maličký výstupní odpor - dodává signálu energii k další cestě

vlastnosti bufferu

První a druhá vlastnost znamenají, že signál po průchodu bufferem získá energii při zachování volume. To mu pak pomáhá překovat odpor dlouhých kabelů aniž by na nich ztrácel výšky. Třetí a čtvrtá vlastnost znamenají, že Bufer zařazený mezi prvky řetězce kytara-krabička...krabička-aparát, tyto prvky odděluje z hlediska vlivu jednoho na druhý - prvky s vloženým bufferem se pak nezatěžují navzájem.

Je to tedy ideální prvek? Má cenu nakoupit/vyrobit haldu bufferů a zařadit je všude kam se vejdou? To nemůžu doporučit. Jako každý aktivní prvek, nám totiž buffer signál jednak lehce zkresluje (barví) a druhak může slyšitelně ovlivnit zvuk některých efektů, kterým jej předřadíme. Jsou efekty jejichž zvuk jsme si oblíbili a nechceme ho měnit ani za cenu zlepšení celkových vlastností řetězce. U kvákadel se tolik neděje, u zkreslovačů jako Fuzz Face, Tonebender nebo Rangemaster je to tragédie. Jejich zvuk, částečně těžící z jejich neblahých vlastností se totiž změní poměrně radikálně - tím jak se do signálu vrátí ztracené výšky začnou efekty ječet a pištět a veškeré mojo je to tam.
Máme-li v řetězci efekty Boss nebo Ibanez, pak se otázkou bufferů nemusíme zabývat - každý z nich totiž obsahuje alespoň dva ve svém elektronickém spínacím systému a nechává je aktivní i při vypnutí. Proto není vhodné tyto efekty předřazovat obstarožním zapojením zavedeného saundu.

Celkově bych tedy doporučil s buffery šetřit a zařazovat je pouze v případě, že máte problém se ztrátou výšek na dlouhých kabelech - tedy spíš do větve čistého signálu.


Jak to dělá Pete Cornish

Pete Cornish ani době nadvlády true bypassu nesešel z cesty přepínání SPDT. Na svých stránkách vysvětluje proč (v článku "The case against true bypass" - ten bude přiblížen i tady v blogu, ale to až se budeme zabývat true bypassem) a jak vidno, důvody má. Pete je po pravdě tak trochu z jiné planety. On totiž vyrábí vybavení pro muzikanty, kteří se pohybují po pódiích rozlehlých arén a tahají za sebou a před sebou desítky metrů kabelu. Pak je jasné, že bufferů bude stejně třeba, takže volba SPDT je celkem na snadě. Pete do svých pedálů dává jeden buffer mezi vstupní zásuvku a přepínač a druhý buffer na vstup samotného efektu.

Nejprve se podívejme, co se děje, když je efekt vypnutý
zařazení bufferů do spínacího systému SPDT ala Pete Cornish

Jak vidno, signál po vstupu do krabičky prochází prvním (žlutým) bufferem, tam nabírá energii, která mu pomáhá překonat kabel směrem do aparátu s minimálním útlumem. Druhý (červený) buffer nestojí v cestě signálu, pouze mu částečně brání sjíždět částečně do země (viz. "True Bypass a další přepínací systémy I (SPDT přepínání)").

A nyní efekt sešlápneme
zařazení bufferů do spínacího systému SPDT ala Pete Cornish

Signál projde nejprve žlutým bufferem na vstupu krabičky, pak červeným bufferem na vstupu efektu, pak efektem a pak jde do aparátu. Signál je tedy 2x bufferován před vstupem do samotného efektu a to se samozřejmě odrazí na jeho zvuku - věc se kterou se musí počítat již při návrhu efektu samotného. Úprava běžného efektu na toto přepínání by poznamenala jeho zvuk. Každý buffer trochu kreslí, Pete sice tvrdí, že ten jeho ne, ale nedávno ho někdo analyzoval a jedná se o obyčejný jednotranzistorový buffer.

klady

- ztráta výšek při vypnutém efektu je téměř vykompenzována
- čím jednoduší mechanický přepínač, tím déle vydrží
- kompenzace útlumu na kabelech pro čistý zvuk

zápory

- toto bufferování vstupu se absolutně nehodí k efektům s již definovaným zvukem a k předělávkám vašich efektů na "Cornish system"
- zvuk kytary při vypnutém efektu stále není zcela prost jeho vlivu, ale rozdíl je skutečně minimální
- složitá instalace, pokud tak efekt již nepřichází od výrobce
- mechanický přepínač může lupat, korodovat a nevydrží věčně
- každý buffer lehce přikresluje zvuk

Podobné články:


True Bypass a další přepínací systémy I (SPDT přepínání)
True Bypass a další přepínací systémy III (DPDT neboli True Bypass)
True Bypass a další přepínací systémy IV (elektronické přepínače)
web-design: Electronic Orange, 2008-2023