Úvodem
Tak se konečně dostáváme k meritu věci. True Bypass je bezesporu fenomén dnešní doby. Je založen na
úplném odstavení efektu z cesty signálu pomocí tzv. DPDT přepínače. DPDT je zkratka pro "Double Pole - Double Throw", což nám říká, že z každého ze dvou nezávislých vstupních pólů půjde signál přepínat do dvou různých směrů. Tento systém, stejně jako velké, nožní, DPDT a 3PDT (3 póly, každý dvěma směry) přepínače spadaly donedávna spíše do rarit, ale při troše štěstí na ně bylo možno narazit - nejedná se tedy o žádné převratné novinky.
Firmy jako Maestro s začaly nesměle s true bypassem již v 70tých letech, ale hlavní nápor přišel v letech 90tých, poté co se Mike Fuller rozhodl nechat si v Taiwanu vyrábět nový model nožního 3PDT přepínače (ano, ten modrý). Ten začal jít okamžitě skvěle na odbyt, protože již v té době existovali boutique výrobci a ti hozenou rukavici, která jim dávala možnost jednoduše nainstalovat true bypass a LEDku, začali zvedat po stovkách. Pro velké firmy to nebylo zase až tak jednoduché rozhodování. V masové, strojní výrobě efektů je podstatně jednoduší zakomponovat na plošný spoj pár prvků FETového přepínače, než nechat zaměstnance ručně pájet drahý hardwarový 3PDT přepínač. Electro Harmonix zainvestovali (jak se dalo očekávat) stejně jako Fuller a stejně jako on začali 3PDT přepínače prodávat - ale i používat! Mike Matthews opět zabodoval.
Dnes je na trhu obrovské možství DPDT a 3PDT přepínačů od různých firem a ceny jdou samozřejmě pozvolna dolů, jenže s nimi jde dolů i kvalita. Kovové komponenty jsou nahrazovány plastem, plastové horším plastem a životnost se zkracuje. Výroba se přesunuje - kam jinam - do Číny (i Carling již opustili půdu USA a reputace jeho přepínačů odešla s nimi).
Jak tedy pracuje True Bypass?
Díky druhému nezávislému pólu, který poskytuje DPDT přepínač, můžeme najednou odpojovat a připojovat vstup a výstup efektu vzhledem k signálu. To je velký rozdíl oproti SPDT, kde bylo možno odpojit pouze výstup efektu a vstup stál trvale v cestě signálu a ovlivňoval zvuk. Následující dva obrázky ilustrují cestu signálu skrz vypnutou a zapnutou krabičku.
Nejprve efekt vypneme
Na obrázku vidíte, jak jde vstupní signál rovnou ze vstupu na přepínač a přes něj hned do výstupu, aniž by mu to celé ztěžoval samotný efekt.
True Bypass přepínání vylučuje vliv efektu na signál, tento si jde svou vlastní cestou.
Nyní efekt sešlápneme
Tak takhle jednoduché to je. Ještě tu zmíním 2 neduhy true bypassu, které se snadno stávají terčem unáhlené kritiky. Nedávno jsem četl článek v jistém hudebním magazínu, a ten mě pravda nepotěšil (autory a název článku nebudu jmenovat). Tak tedy - v reálu může instalace true bypassu přinést 2 nežádoucí, byť odladitelné efekty:
1. Přepínání silně lupe.
Toto hlasité lupání ovšem
není - navzdory tvrzení některých "znalců" -
způsobeno masivním mechanickým přepínačem, který primárně není určen pro audio. Mechanický přepínač sice sám o sobě lupe, ale docela potichu. Jedná se o
mikrofonii, která se projevuje hlavně u hi-gain pedálů, u pedálů s malým gainem tyto lupance slyšet skoro nejsou.
Hlasité lupance jsou způsobeny úplně něčím jiným a kvalitní instalací TB se jim dá jednoduše předejít. Lupance mohou samozřejmě také pocházet od LED diody, ale ty jdou také velice jednoduše odfiltrovat. Navrch - o nových řadách DPDT a 3PDT je velice odvážné tvrdit, že nejsou určené pro audio.
Protože jsou.
2. Při zavedení do starého pedálu mění true bypass původní poměr hlasitostí.
U efektů, které mají primárně udržovat hlasitost na stejné úrovni s čistým zvukem (phaser, chorus, delay, wah ...) a které byly předělány na TB, může dojít k zesílení čistého zvuku v porovnání se sešlápnutým efektem. To je dáno tím, že výrobce originálu nepočítal s budoucí předělávkou na TB a poměr hlasitostí navrhoval na přepínání SPDT. Toto ovšem stahuje část volume čistého signálu do země. Proto se při předělávce na TB (kde je čistý signál propouštěn plně síle) může hlasitost čistého signálu relativně zvednout. Na to je třeba myslet při instalaci TB.
- zvuk není vypnutým efektem nijak ovlivněn
- true bypass signál nijak nedegraduje, nebarví, neovlivňuje
- propouští signál i když dojde baterie v efektu
True Bypass je pasivní mechanické přepínání.
Pokud nepoužíváte hodně dlouhé nebo nekvalitní kabely, je dobře nainstalovaný True Bypass nejlepší volba. True Bypass nezpůsobuje žádné ztráty na kabelech, pouze je na rozdíl od bufferových přepínačů nekompenzuje. Zároveň naprosto eliminuje vliv efektů na čistý zvuk. Pokud máte problém se ztrátou signálu na dlouhých kabelech, neshánějte se po bufferech - stačí jeden vypnutý (ale napájený) efekt nebo ladička Boss nebo Ibanez, zařazený do cesty čistého signálu. Ty totiž disponují elektronickým přepínáním vybaveným buffery - a tyto buffery jsou aktivní i ve vypnutém stavu.
- útlum signálu na kabelech není nijak kompenzován
- mechanický přepínač může lupat, korodovat a nevydrží věčně
- není to nejlevnější metoda přepínání
- špatně provedená instalace vede k velmi hlasitému lupání nebo nežádoucím změnám hlasitosti
Solidní argumenty proti True Bypassu
Závěrem bych se rád věnoval článku od Pete Cornishe, známého výrobce audio systémů pro hvězdy typu David Gilmour nebo Brian May, nazvanému "Argumenty proti True Bypassu". Naleznete ho na
Cornishových stránkách, konkrétně
zde.
Pan Cornish tam uvádí tento příklad:
- Máme řetězec deseti vypnutých pedálů, všech s přepínámím true bypass.
- Máme 4.5m dlouhou šňůru od kytary k prvnímu efektu
- Mezi jednotlivými pedály máme 61cm(!) dlouhé propojky (= 5.5m dohromady)
- Od posledního efektu vede 9m dlouhá šňůra k aparátu.
To je celkem 19m kabelu, na kterých jistě dochází k citelnému útlumu výšek a částečné ztrátě volume (toto platí obzvláště používáme-li kytaru vintage typu s vysokoimpedančními snímači a slabým výstupním signálem). Tím pádem musíme o to víc volume a výšek přidat na aparátu, čímž se zvedne hladina šumu.
Zapneme-li dále jeden z pedálů, a tento pedál:
- má zabudovaný buffer
- nezesiluje signál (typicky delay nebo chorus od Boss/Ibanez)
pak tento interní buffer pomůže signálu skrz kabely a volume s efektem stoupne oproti volume čistého zvuku.
To je pravda, ale týká se to především zákazníků Pete Cornishe, kytaristů stadiónového typu. Na kratších kabelech se zmiňovaný efekt projeví podstatně méně. Navrch si lze nechtěný skok volume srovnat přímo na efektu.
Máte-li pocit, že přicházíte o signál na kabelech, zařaďte na začátek řetězce kvalitní permanentní buffer (samozřejmě až za fuzz, je-li), nebo pro začátek prostě nějaký buffer, třeba pomocí nepoužívaného efektu Boss nebo Ibanez (viz výše).
Podobné články:
True Bypass a další přepínací systémy I (SPDT přepínání)
True Bypass a další přepínací systémy II (SPDT ala Pete Cornish)
True Bypass a další přepínací systémy IV (elektronické přepínače)
DPDT a 3PDT přepínače pod lupou